Ženy a jídlo, věčný problém: Kdy a kolik můžu vlastně jíst?

0
394

Chcete mít pozitivní vztah k jídlu a vychutnat si ho naplno? Držte se těchto zásad.

Nepřejídat se a jíst vědomě, v klidu. Jak na to? Existují zásady, které mohou každému pomoci najít si tu svou cestu k „normálnímu“ jedení.

Kolik a kdy můžu vlastně jíst?
Ženy a jídlo. Vztah, který jistým způsobem musí každá z nás vnímat ať už jako zdroj energie, potěšení, ale na druhé straně i jako věčný problém a záhadu. Kromě toho, se stává stravování i vlivem moderní doby účinným prostředkem marketingu, symbolem životního stylu či silným emocionálním prvkem.

Směs informací, názorů a faktů, které se o stravě šíří přinášejí do mysli žen častokrát jen chaos a bezradnost v tom, co by měla nebo neměla jíst, kolik a kdy se vlastně jíst může. To je často krát vede ke zkratkovitým řešením a nesmyslnou dietám.

Pozitivní vztah s jídlem může zlepšit psychickou pohodu
Jídlo je součástí společenského života a je všude kolem nás. Právě tyto dva faktory významně přispěly k tomu, že se stravování stává problémem, který dokáže být u mnoha příčinou stresu, úzkosti a výčitek, které mohou přerůst až do různých poruch příjmu potravy (PPP).

Případně vedou k tzv. binge eating, což v překladu znamená záchvatovité přejídání. Právě vědomé jedení může příznaky redukovat. Je důležité však říci, že diagnostika a léčba takových poruch je možná a účinná pod dohledem odborníků. Tento článek se spíše zaměřuje na ty, kteří stále tápou a chtějí si vybudovat pozitivní vztah s jídlem, a zároveň mít z něj radost a ne starost.

Přístupů k stravování je opravdu nespočet každému může vyhovovat něco jiného. Existují však obecné zásady, které mohou každému pomoci najít si tu svou cestu k „normálnímu“ jedení.

Také se ukazuje, že mindfull eating je vhodnou praktikou při léčbě deprese, úzkosti či dlouhodobém stresu. Na začátek je důležité si uvědomit, že toto není návod, jak si zvolit tu správnou dietu či omezení ve stravě nebo jak zhubnout.

Právě naopak, jde o pár tipů, které jsou použitelné při jakémkoliv stylu stravování či potravinové alergii, kterou člověk má. Jejich postupným osvojením si člověk dokáže užít jídlo dosyta bez výčitek svědomí, uvědomit si co mu skutečně chutná a iv restauraci si přiměřeně vybrat jídlo.

Zpomalte při pojídání
Vědomé jedení nebo „mindfull eating“ je jedním z těch konceptů, který má praktický a použitelný základ, pokud je využíván správně. Podstatou takového jedení je uvědomění si činnosti, kterou právě provádíte, což je v tomto případ konzumace jídla.

FOTOGALERIE
Snažte se jíst pomalu
Zdroj: Profimedia
Často to může znít jako síť banálních věcí, které však nejsou při dnešním rychlém a zaneprázdněném životním stylu samozřejmostí. Koncept vědomého jedení již byl zpracován mnoha lékaři a odborníky, které můžeme shrnout do následujících bodů:

1) Definujte svůj hlad

Vědomé jedení začíná již před samotným výběrem jídla. Ještě před tím kým si jídlo naservírujete nebo objednáte, definujte svou úroveň hladu.

Naučte se rozlišovat mezi skutečným fyzickým hladem a tím psychickým, který známe jako jedení z nudy či různé chutě. Doporučuje se využívat stupnici hladu, která definuje jeho různé úrovně.

2) Posaďte se

Rychlé jedení v autě během řízení, během do práce či vestoje u kuchyňské lince jsou přesným opakem toho, co by mělo vědomé jedení tvořit. Při pojídání se posaďte, jídlo si naservírujte na talíř či misku. Věnujte si klidný čas, kdy si jídlo vychutnáte, ale i po zkonzumování, kdy se potrava dostává do žaludku.

3) Jezte pomalu

Jeden z nejdůležitějších bodů vědomého jedení klade důraz na pomalé žvýkání a uvědomování si jedení a celkově zpomalení při konzumaci. Zaměřte se na chuť, konzistenci, vůni či barvu jídla a potravin, které máte na talíři.

Vyčleňte si pár minut jen na aktivitu jedení bez jiných okolních rušivých elementů, kterými může být scrollování na sociálních sítích při sledování televize či vyřizováním pracovních věcí či neustálým odbehovaním od jídla.

4) Zapojte smysly

Využijte kromě chuti i ostatní smysly, které můžete při pojídání využívat. Zkoumejte, jakou má dané jídlo vůni, konzistenci, teplotu ale i vzhled. Naučte se ocenit i samotné jídlo a jeho kvalitu.

5) Přestaňte, když jste sytý

Časy, kdy nad námi naše mámy přísně stáli, dokud jsme nesnědli i poslední zrnko rýže z talíře jsou již nenávratně pryč a každý dospělý člověk by měl vědět zhodnotit stav svého nasycení. Pokud se cítíte fyzicky plní a dostatečně uspokojení, klidně na talíři nechte i nedojedené jídlo, ke kterému se vrátíte později.

I prostřednictvím takového přístupu se do budoucna naučíte naložit si na svůj talíř přiměřené množství jídla nejen doma, ale iv „all you can eat“ restauracích a předejdete tak zaplněnému břiše a zatíženým trávením.